Vegatop

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Voorpagina Eet smakelijk Blog Op weg naar Kerst 2017: vegetarisch of veganistisch Kerstdiner

Op weg naar Kerst 2017: vegetarisch of veganistisch Kerstdiner

E-mail Print PDF
User Rating: / 0
PoorBest 

Het is weer bijna december en dus komt "het probleem" Kerstdiner er weer aan. Wat eet je als vegetariër/veganist? Eet de hele tafel hetzelfde of moet je voor 1 persoon iets aanpassen? Wordt het een meergangendiner of gourmetten?

Voor een meergangendiner ben ik uitgegaan van 4 gangen: voorgerecht, soep, hoofdgerecht en nagerecht. Je kan natuurlijk meer gangen toevoegen, maar zorg er dan voor dat de porties niet te groot worden en er ook wat lichte gangen tussen zitten, anders haakt iedereen halverwege af.

Voor het voorgerecht zou ik gaan voor auberginerolletjes met hummus. Je kan het klaarmaken tot het moment van doorwarmen en dat doorwarmen iets langer vlak voor opdienen doen. De hummus kan je enkele dagen eerder maken, of eventueel gewoon in de winkel kopen en de "napolitano" er aan toevoegen.

Voor de soep heb ik paprika/tomatensoep gekozen, een veilige optie die iedereen wel lust, vegetariër of niet. Het wordt nog beter als je zelf bouillon maakt. Dat kan enkele dagen vooraf. Je hebt dan veel bouillon over, maar er is vast wel een dag dat je nog een keer soep wilt eten. Je kan de soep al ruim voor het eten maken en dan tijdens het voorgerecht door laten warmen.

Als hoofdgerecht ga ik voor een pastei van noten en groenten. Gebruik veganistisch bladerdeeg en strijk de pastei niet in met ei (of strijk het in met sojamelk) en het is veganistisch. Het voordeel van de pastei is dat het makkelijk samengaat met bijgerechten die door iedereen, ook niet-vegetariërs, gedeeld kunnen worden. De pastei kan gebakken worden terwijl de soep wordt genuttigd. In de pastei gaat 100 gram paddenstoelen, dus waarschijnlijk heb je nog wat over. Maak daar dan een saus van. Vooraf te maken en tussen soep en hoofdgerecht op te warmen. In de zelfde tijd kan je ook de aardappelen koken. Groen doet het altijd goed op de kersttafel, dus spruitjes met amandelen zou een leuk bijgerecht zijn. Ze kunnen tussen soep en hoofdgerecht gebakken worden, maar ze kunnen ook afgedekt in een ovenschaal in de oven bij de pastei. Om ook wat rood op de tafel te brengen: salade van rode kool. Als het veganistisch moet, kan je de gorgonzola weglaten. Of je moet zelf een vervanger maken, zoals deze van One Green Planet. De spirulina die je nodig hebt, kan je bij de AH krijgen. Ik heb dit echter nog nooit geprobeerd. Alles kan voorbereid worden en het mengen van de kool en de dressing doe je dan vlak voor opdienen.

Voor het nagerecht ga ik voor chocolademousse. Goed zoals het is, maar een toef slagroom erop mag best. Makkelijk vooraf te maken, maar niet veganistisch. Moet het veganistisch, smelt dan 100 gram chocolade, klop 15 cl aquafaba (ongeveer het vocht van 1 blik kikkererwten) en poedersuiker naar smaak tot stijve pieken en schep dit in delen door de afgekoelde, maar nog wel vloeibare chocolade tot alles gemengd is. Overdoen in bakjes of glazen en in de koelkast op laten stijven.

Het voordeel van dit menu is dat alles voor te bereiden is, soms al dagen eerder. Je staat dus niet de hele tijd in de keuken, afgezonderd van de rest. Het lijkt veel werk (en oké, dat is het ook), maar met een goede planning is het zeker te doen.

 
Keukenrecepten
Jaan.be - De Vlaamse zoekmachine

koken & tafelen algemeen


Op deze site worden vast cookies gebruikt. Er is geen accepteer-knop. Gebruik van de site betekent dat je de cookies accepteert.